22 December 2009

'Malam kita berSENI ( lagu - puisi / dekon / dikir barat ) dan berSASTERA ( baca puisi / gurindam / syair / pantun )

PISEK sedang berusaha untuk mengadakan Malam Untuk Kita berSENI dan berSASTERA di Kota Bharu (dalam 5 - 10 minit dari Pasar Siti Khadijah) pada 01 / 01 / 2010. Doakanlah terbuka 'pintu hati' mereka-mereka agar bukan melihat program ini dari segi MAKSIAT atau HALAL dan HARAM kerana biarpun kami 'BEGINI' tetapi masih tahu HUKUM / HAKAM.

Doakan agar mereka baca 'KERTAS KERJA' sampai PENUTUP dan memahami setiap makna yang ditulis kerana ianya sama sekali tidak sekadar SENI atau SASTERA (sebab dipersoal dan terus memberi jawapan - "KALAU ADA LAGU PUISI (NYAYIAN), KAMI KENA TENGOK DULU, NAK LULUS ATAU TAK" (masa AJK PISEK ke MPKB-BRI dan di suruh bertemu seorang
PEGAWAI WANITA di dalam bilik beliau - maknanya ORANG BERPANGKAlah).

Dari pandangan mata PEGAWAI WANITA tersebut sudah jelas ada jawapan (Juga tidak langsung keSOPANan / KeMESRAan sebagai pegawai yang dipertanggungjawabkan membantu rakyat).

Jadi, jika PEGAWAI WANITA tadi mendapat 'Kertas Kerja' tersebut, diharap beli atau pinjam KAMUS DEWAN keluaran Dewan Bahasa dan Pustaka, ayat di tulis cukup mudah dan terang (bukan melankolik),mana tahu PEGAWAI WANITA tersebut 'silap faham' kerana jelas antara nyayian lagu POP atau apa-apa pun, amat berbeza dengan nyayian lagu PUISI (bukan puisi berkasih-kasih 'yang itu' tapi berkasih-kasih 'DENGAN-MU'.

Pengajaran dari kejadian di atas - 'Bahasa Melayu itu INDAH, jadi jika lahir sebagai Melayu (bukan sekadar penggunaan untuk komunikasi) sepatutnya ambil tahu tentang makna dan penjelasan yang disampaikan sampai faham. Jangan bila orang mula persoalkan bahasa Melayu sebagai bahasa RASMI, kita pun turut marah sedangkan kita sendiri pun tidak terlalu faham bahasa Melayu (sebab hanya faham bahasa Melayu yang 'itu' dan tidak ambil tahu akan bahasa Melayu dalam SASTERA atau dalam majlis rasmi (bilamana penyampainya boleh dimengertikan dengan maksud mendalam).

-PERJUANGAN MASIH BELUM SELESAI-

No comments:

Post a Comment